Zapraszamy do lektury tekstu "Dzień dla innności" napisanego przez Samirę Derwisch - dziennikarkę pisma "TeXT" oraz uczestniczkę zajęć prowadzonych w ramach Klubu Dziennikarskiego "TeXT".

„Dzień dla inności”

W każdej poznańskiej szkole gimnazjalnej, raz w roku powinien odbyć się dzień, podczas którego młodzież mogłaby dowiedzieć się czegoś na temat osób należących do mniejszości społecznych i narodowych (tzn. żydów, muzułmanów, Romów) oraz społeczności LGBTQ itp. Na holu szkoły (lub w sali gimnastycznej) znajdowałyby się stanowiska, każde poświęcone innej mniejszości. Gimnazjaliści odkrywaliby inne kultury, zwyczaje, przekonania w zależności od tego jaki temat wybiorą. „Festyn” powinien odbyć się w czasie lekcji, wtedy każdy chętnie spędziłby czas na udziale w warsztatach lub oglądaniu stanowisk przygotowanych wcześniej przez wyznaczone grupy uczniów i ich opiekunów. W szkołach nie ma przedmiotu, który zajmowałby się konkretnie tym tematem w wyniku czego społeczeństwo jest wciąż nieświadome tego, jakie korzyści mogą pojawić się dzięki posiadaniu choćby znikomej wiedzy na temat „innych”, nietypowych Polaków.
 
Przykładowy plan „Dnia inności”:
8:00 – apel (przemówienie dyrektora szkoły
8:20 – występ szkolnej grupy teatralnej, przedstawienie o tematyce wprowadzającej w „różnorodność”
9:10-12:30 – warsztaty tematyczne, dotyczące poszczególnych społeczności (w wyznaczonych klasach), każdy uczeń ma wolny wybór tematu warsztatu, w którym chce uczestniczyć
12:30 – prezentacja stanowisk na holu szkoły lub na sali gimnastycznej (np. wystawa sztuki arabskiej, możliwość spróbowania kuchni żydowskiej)
14:00 – posumowanie dnia (w klasach), czego się nauczyliśmy, co zapamiętaliśmy, jak zmieniło się nasze myślenie?

W ramach lekcji języka polskiego, każdy uczeń powinien napisać wypracowanie nawiązujące do  „Dnia inności”, opisujące kulturę, która najbardziej go zaciekawiła.
Według mnie pomysł jest ciekawy, ponieważ często żyjąc w swojej małej społeczności nie dostrzegamy tego co jest w okół nas a media przedstawiają wiele faktów o „inności” w subiektywny sposób, często taki który jest dla nich wygodny, dlatego młodzież powinna wiedzieć cokolwiek na ten temat z bardziej zaufanych źródeł niż telewizja czy internet.
Uczeń nie ma narzuconego tematu, na którym ma się skupić, więc może sam zdecydować co go interesuje i o czym lub o kim chce dowiedzieć się więcej.
Festyn to przyjemny i ciekawy sposób na przekazanie informacji, które pozostaną w pamięci na długo a przy okazji przerwa od intensywnej nauki w roku szkolnym.

Samira Darwish